Ankdammen på första maj

2009 maj 5
by tusenpekpinnar

Första maj var både deprimerande och peppande. Deprimerande för att det blev bråk i demonstrationståget. Peppande för att festenpå kvällen erbjöd schysst häng och diskussion kring vad som hänt.

I demon gick jag och några kompisar längst bak i Revolutionära frontens block, precis framför ett block med vad som verkade vara någon sorts anarkister (dock verkligen inte svarta blocket – snarare dreads och sandaler). Anledningen till att vi hamnade där var inte några specifika sympatier med just RF, snarare var det så att jag hade lust att snacka med en av medlemmarna och dessutom blockade deras banderoll möjligheten att stå längre fram om jag ville slänga ut mina ballonger som jag hade med mig. :)

Efter en bit in i tågandet och många ösiga och peppiga slagord från RFs sida där vi klämde i (jag jobbade på kontrasterna – skrek som en karl men blåste samtidigt upp rosa ballonger…) uppstod situationen att blocket bakom började skrika ”Inga fascister på våra gator – fyll dem istället med bögar och flator” – varpå RF blev sura och började skrika ”håll käften, det här är vår dag, skit i fascisterna” och liknande. Redan innan hade slagordskriget inletts med att RFs ”Öga för öga, tand för tand, arbetarklassen i första hand” möttes av hippiesarnas ”Öga för öga gör världen blind”. Nu fortsatte alltså detta bråk resten av marschen.

Väl framme på uppsamlingsplatsen gick en av hippiesarna fram till mikrofonen och meddelande att några av dem valt att lämna demon på grund av att RFs ”Öga för öga” ”kändes väldigt olämplig i ett tåg som också ropade slagord om internationell solidaritet” (sic!). Att det var en otroligt förvirrad protestaktion är ju uppenbart, nu hoppar vi istället till kvällens diskussion med några RF:are (och lösa sympatisörer med deras linje). Det började med att jag ifrågasate poängen med att bråka i tåget.

***

Några snurriga roliga fragment: (alkohol inblandat, försöker hålla det autentiskt)

***

Snubbe: Men det var ju de som kallade oss ”fascister i vita skor” och grejer, jag har iaf inte skrikit ”håll käften”. Är det något fel att vilja ha snygga kläder eller, bara för att de går runt i jävla sandaler?

Jag: Det är inte det jag har något emot. Har jag några jävla jesussandaler eller? Jag gillar också vita skor.

***

Snubbe: Men de [hippiesarna] går ju som någon oformlig blobb i sin fula kläder. Är det för mycket begärt att gå fyra och fyra i raka led och se ut som folk? De skrämmer bort vanliga arbetare från tåget.

Jag: Så folk blir mer tilltalade av att gå med i en militärmarsch än i en promenad??! Vad fan jag håller med om kläderna, men ”raka led”??

***

Snubbe: Demonstrationsledningen hade bestämt vilka slagord som gällde, det fanns blad med slagord, de respekterade inte det, då får man väl säga åt dem?

Jag: Men vadå ”demonstrationsledningen hade bestämt”? Får man inte skrika vad man vill?

Snubbe: Det är jävligt respektlöst mot de tjugo pers som sutit och jobbat med det här i flera veckor att bara skita i vad de bestämt.

Jag: Men vad är det för fackpampsfasoner? Det var ju jävligt mycket mer än 20 pers i tåget – har inte de något att säga till om eller?

***

Snubbe: Jag gillar raka led helt enkelt, det är estetiskt. Istället för att gå som nån jävla massa.

Jag: Men RFs block gick väldigt oformligt…

Snubbe: Det gjorde vi inte alls! Först gick banderollen, sen gick vi fyra och fyra i raka led!

***

Sen kom vi in på kopplingen raka led och fascism/nazism.

Snubbe: Jag är stolt över att vara svensk!

Jag: Oh, jobbigt uttalande :)

Snubbe: Men vadå, invandrare går ju runt och är stolta över sina länder!

Jag: Det är väl rätt snurrigt för dem också, men som svensk i sverige…

Snubbe: Men jag skäms i alla fall inte över att vara svensk!

***

Ja, det var det mesta. Tanken med ovanstående är verkligen inte att totaldissa RF på något sätt, jag tycker de är ett viktigt bidrag till vänstern (åtminstone jämfört med alternativen) och här i stan verkar det vara många schyssta personer med. Men jag är tveksam till vissa idéer om organisering som de verkar ha.

Från Konfliktportalen.se: domljuger skriver Marknaden mot människor, autonomak skriver Popvänstern och klassföraktet, andread0ria skriver Stoppa nerskräpningen av våra städer!, totalavloning skriver Total Avlöning 4/4/09 Huvudet i dasstunnan., Björn Nilsson skriver Det hypnotiserade partiet?, kvinnopolitisktforum skriver 1a maj-tal: Vi vägrar betala er kris!

28 kommentarer lämna en →
  1. 2009 maj 5

    I valet mellan RF och hippies väljer jag RF, med knapp marginal. De verkar ha en lite väl auktoritära tendenser (jag har också noterat deras raka-led-mani) i kombination med en slags romantisering av den stereotypa arbetarklassen (tänk vit manlig industriarbetare) som jag har lite svårt för. Därmed inte sagt att jag, som du sa, totaldissar dem. Lustigt att det finns esteter bland dem förresten, de som har vänsterns värsta hemsida.

    Tydligen var det bråk mellan straight edge:arna och suparpunkarna (där jag i alla fall väljer de förra före de senare, parollen ”sup inte bort klasskampen” kan jag glatt ställa mig bakom). Att hålla på med tjafsande är ju fånigt. Håller man inte med om slagorden så kan man med fördel låta bli att stämma in i dem! Sen förstår jag inte varför man inte kan kombinera ”öga för öga” med internationell solidaritet. Jag håller inte med om doktrinen förvisso (öga för öga alltså), men ser ingen som helst konflikt mellan dem.

  2. 2009 maj 5

    Det bästa på hela demonstrationen var när RF och SUF tävlade i vilka som kunde skrika sin del av slagordet högst: SUF skrek första halvan, RF andra halvan. Jag minns inte vilket slagord det var med det är möjligt att det var ”inget jävla sossetjafs – arbetarklass mot överklass”

    Gick du också i Stockholm?

  3. 2009 maj 5

    Edgarnas disciplin var långa loppet bättre än RF. Nykter ungdom vs. springskor och adrenalin = 1 – 2!

  4. 2009 maj 5

    Job: Vi skrek ”Fred mellan folk!” och RF svarade med ”Krig mellan klasser!”, det ekade genom Gamla Stans gränder.

  5. 2009 maj 5

    Alex: så var det! Det var vackert.

  6. 2009 maj 5

    jag gick i norrköping. men era berättelser från sthlm låter drömska…

    sxe vs. alkohol-diskussion rör jag inte med en 20 ft pole :D

  7. 2009 maj 5
    kapitalet på lördag, glass på söndag permalänk

    Det fina med RF är att man inte behöver dissa dom. Dom gör ett bättre jobb själva i att underminera sin trovärdighet. Någon mer välformulerad än mig skulle kanske förklara skillnaden mellan en sociologisk klassuppdelning och en marxistisk klassuppdelning så att dom kan ta steget bortom identitetspolitik av den sämsta sorten.

  8. 2009 maj 5

    Alltså. Det finns inget fel i att gå i en blob, att skrika konstiga slagord, att ha sandaler eller dricka öl i en demo – om man har bestämt någorlunda gemensamt att det är okay. Många av de finaste demonstrationerna jag varit med i har varit danska demonstrationer utan slagord, med fulla danskar, sjukt bra pepp och ljudbilar som sprutar ut musik.

    MEN.

    Om man gemensamt beslutar att man ska skrika vissa slagord, gå på ett visst sätt, säga vissa saker eller ha vissa paroller eller krav då gör man det. Allt annat är ju – som RF:arna sa – sjukt respektlöst mot de som jobbar med en demo. Demonstrationer är inte spontana händelser som bara dyker upp utan något som många människor tillsammans jobbar med. Det är jävligt synd när djurrättare glider in och ska ha sina fanor trots att det inte har med 1 maj att göra och trots att det inte råder tendensfrihet – sen om det faktiskt råder det då är det väl klart att de får göra vad de vill. Precis som Revolutionära Fronten.

  9. 2009 maj 5

    Men hade det gått ut information om topstyrda slagord, uppmaningar om ”vårdad klädsel” osv? Jag hade inte fått höra något sådant iaf. Djurrättare har en längre tradition bakom sig i La Mano-tåget än vad organisationen RF har. Att öh. tror att demoförberedelser för just La Mano-demon är av större vikt är ju dessutom löjligt (alla som är över 12 år (och som inte är inflyttade bönder) vet vad som gäller för samling och avgång). Och är det öht. något egentligt problem det här eller handlar det mer om ett positioneringskrig bland unga män som vill skapa sig en benhård identitet åt det ena eller andra hållet?

  10. 2009 maj 5
    Solna permalänk

    Varför ska ett gäng kommunister styra å ställa i SACs majtåg? Räta led och militärdiciplin känns ju inte så kul! Och man får självklart ropa andra slagord än de som finns angivna och absolut andra än vad RF anser är okej..

  11. 2009 maj 5
    Majsol permalänk

    RF har många bra sidor, ungdomlig entusiasm är inte alltid fel. SACs tåg har dock alltid varit SACs, och kommer alltid att vara det. Det är tradition med högt i tak och lite folkfestartat. Det kan man gilla eller inte. Man får stå ut med att en del tycker sånt som inte alla i tåget håller med om, och pratar om även annat än stri kt arbetsplatskamp. Och om RF taggade ner lite skulle de nog märka att även inom arbetarklassen kan man vara intresserad av andra frågor utöver de egna klassintressena. Jag tycker RF är ett bra och seriöst inslag i tåget, så länge de inte kräver att alla ska vara och prioritera som dom. Jag tycker det vore hemskt om vårt tåg skulle börja se ut som KPs. Om RF inte trivs i SAC-tåget står det dom fritt att gå med ett annat, eller bilda eget.

  12. 2009 maj 5
    kapitalet på lördag, glass på söndag permalänk

    Jag tänker att man också får titta på vilket syfte första maj har idag. Det är intei första hand en maktdemonstration, hur mycket vi alla än skulle vilja det. vi är helt enkelt för få (men naturligt inte närmelsevis så små som borgerlig mediaskugga försöker göra gällande och många nog att skrämma skiten ur josefina). Första maj är folkfest och vänner för att samla kraft till barrikaderna i fikarummen, i kvarten och i skolsalarna alla andra dagar på året. Om RFarna peppar bäst i raka led så för all del, vi som gillar samba kör på den linjen och andra hittar sina sätt.

  13. 2009 maj 5

    Fan, vad är det här för falsk varudeklaration? jag trodde ju att det varit riktigt bråk uppe hos er, sen visar det sig att ni haft lite olika slagord och nån skrikit lite. Det är väl att göra en höna av en fjäder i ankdammen.

  14. 2009 maj 5
    aslol permalänk

    kapitalet på lördag, glass på söndag>>

    Nej man ska lyda de som slitit för att arrangera demon.

  15. 2009 maj 6

    kim: falsk varudeklaration? Jag har iaf inte påstått att det hänt mer än vad som hänt. ”Ankdamm” är väl ett bra ord för att beskriva småkäbbel?

    Sen visar ju småkäbblet på gammalt groll i vänstern, precis som diskussionen här, och det kan ju vara intressant.

    Jag tycker det är roligt att se att RF är emot hippies av estetiska skäl. Jag är emot hippies för att de oftast är betydligt mer auktoritära än vad ens RF är. Där kan vi snacka om klädkod. Fascism med myspyskofta på. Sen håller jag ju med om nackdelen med politiska subkulturer, men man kanske ska fråga RF – är inte arbetare som är hårdrockare (t.ex.) välkomna för att de är ovårdade och subkulturella? RF må ha snygga skor men de gör ju verkligen en ny subkultur av påstådda ”arbetarstilar”. Vilket luktar nazi.

    Däremot – RF (här i stan iaf) verkar vara bra folk. Men lite diskussion är ju alltid bra.

  16. 2009 maj 6

    Är det bara jag som mår lite illa över RFarens ”Jag är stolt över att vara svensk”? Vad hände med ”internationell solidaritet, arbetarklassens kampenhet”? Om man är aktiv i Revolutionära Fronten borde man väl vara så ideologiskt påläst att man fattar att 1) nationalstaten är en borgerlig skapelse, 2) etnicitet och nationalitet går inte alltid hand i hand, och 3) att vara stolt över sin nationalitet (eller etnicitet) är som att vara stolt över att man har fem fingrar på vardera hand (knappast någon större bedrift, inget att skryta om direkt)?

  17. 2009 maj 6

    ”Djurrättare har en längre tradition bakom sig i La Mano-tåget än vad organisationen RF har”
    – Det är 1 maj vi snackar om va? Där har djurrätteriet INGET att göra öht. Vi hade problem med såna här i Gbg och dom var respektlösa as som i princip spottade arrangören (Gbg LS) i ansiktet med deras tjat om att vi var ”auktoritära” för att vi ville att de skulle plocka ner sin (asfula) djurrättsbanderoll.

    ”….bland unga män som vill skapa sig en benhård identitet åt det ena eller andra hållet?”
    – Kålsuparteorin 2.0

    GO RF!

  18. 2009 maj 6

    Vaddå, så om man frågar sig om det faktiskt kan vara så att folk aktiva inom den radikala delen av vänstern är det för att de söker en identitet och en gemenskap snarare än för att de är ideologiskt övertygade reduceras det till ”kålsuparteorin”? Kålsuparteorin handlar om att nazister och vänsterister skulle vara samma pack – det är helt enkelt inte sant, och har föga att göra med identitetssökande ungdomar.

  19. 2009 maj 6

    Den avgörande skillnaden mellan, exempelvis, RF och crusthippies handlar om POLITIK – inte klädval. Att reducera det till det är att sjunka ner i kålsuperier.
    Såg fö en långhårig snubbe i RFs block här i Gbg (det verkar ju tydligen vara av intresse, så……)

  20. 2009 maj 6

    Tommy : Jag är inte så intresserad av vad ni sillstrypare har haft för internt käbbel med djurrätsaktivister. Men när folk börjar diskutera utifrån traditioner osv. så kan det vara intressant att faktiskt uppmärksamma om hur de sett ut i det aktuella demonstrationståget. Vad som är en del av arbetarrörelsens traditioner råder det såklart delade meningar om. Och på olika sätt är det lustigt att se hur väldigt unga killar helt plötsligt förvandlas till försvarare av 100 års tradition och dess renlighet.

    För övrigt : Och jag har på flera sätt väldigt svårt att föreställa mig att extremvänsterns svaghet just nu ligger i att det går 10 djurrättsaktivister i 1 maj-tåget. Att rikta sitt fokus på detta tyder väl mer än någonting på brist på politik.

  21. 2009 maj 6

    Tommy igen : Har någon diskuterat det politiska innehållet hos olika typer av organiseringar här? Det handlar väl snarare om käbblet kring en 1 maj-demonstration.

  22. 2009 maj 6
    Solna permalänk

    Jag har inget emot RF men att de tar på sig rollen att ”styra upp” SACs 1 majtåg ser jag som ett övertramp. Självklart får man inte köra med vilka slagord och ramsor som helst men det är inte upp till RF att avgöra. Jag anser att feministiska och antirasistiska/antifacistiska slagord funkar bra då patriarkatet och rasismen är stora hinder för socialismen! Och SAC är en feministisk och antirasistisk organisation! Det fackliga förs men där kan man ofta räkna in feministiska och antirasistiska frågor!! Jag tänker alldrig någonsin gå i ett med militärdiciplin uppstyrt ”rakt led” på första maj! Antimilitarism och kamp mot auktoritet är en del av vår historia. Kämpa på RF men säg inte ått oss andra hur vi ska kämpa!

  23. 2009 maj 6
    Majsol permalänk

    Håller med Solna. Jag som är född på 70-talet och jobbat sen 17-års ålder tänker verkligen inte ”lyda” några snorvalpar, varken i RF eller annan självpåtagen elit. Jag är med i SAC för att jag är en ifrågasättande människa, inte en ”massa” som ska användas av tonåringar för deras subkulturella syften. Visa lite respekt för att arbetarklassen består av olika människor och att de flesta som går i tåget faktiskt ”har där att göra” genom sitt medlemskap i olika LS. Slagorden är inget obligatorium, det är SSU och dylika organisationer som går runt och censurerar plakat innan avmarch, för att de är rädda för vad deras medlemmar kan tänkas tycka. Sen har jag inget till övers för djurrättare men det är en helt annan femma. Jag tycker, ännu så länge i alla fall, bra om RF. Men kom igen, ni ÄR inte arbetarrörelsen, den är betydligt mer mångfaldig än så.

Trackbacks & Pingbacks

  1. Silvia Federici och George Caffentzis om krisen « Bola de Fogo
  2. Thatcherismen trettio år « Andrea Doria
  3. Fragment › Stalingrad - skuggor som förföljer oss
  4. Arbetarfientliga centern | Svensson
  5. Nyhetstips #1 « 1915

Lämna ett svar

Note: You can use basic XHTML in your comments. Your email address will never be published.

Subscribe to this comment feed via RSS